Gi digitaliseringen fart og flyt

Håndtere teknisk gjeld, dyrk samarbeid og snakk med brukerne

Start med å gjøre tre ting

31/1/2025

Eskil Teigen

Her er tre klassiske IT-utfordringer og et forslag til hvordan rydde opp: 

1. Ta tak i den tekniske gjelden

Mange organisasjoner har i dag mye teknisk gjeld som de ikke håndterer. De satser heller på utvikle nye løsninger. Det fører til at produkteier og konsulentene blir stående i spagaten mellom å håndtere den økende tekniske gjelden vs å utvikle nye krav og ønsker.

Teamet ender ofte opp med å lage en midlertidig løsning. Det fikser derimot ikke det grunnleggende problemet. Tvert i mot skaper det mer spagettikode og nye feil i fremtiden. Løsningen? Ta tak i den tekniske gjelden og lag et integrasjonslag som snakker med de ulike løsningene.

Slik gjør du:

  • Lag et eget prosjekt for det for å finne den beste løsningen for å bli kvitt den tekniske gjelden
  • Fokuser på logging, kodekvalitet og monitorering
  • Få med deg folkene dine

2. Dyrk internt samarbeid fremfor konkurranse

Noen ganger består organisasjoner av flere avdelinger med ulike virkelighetsoppfatninger og prioriteringer. Avdelingene har kanskje ulike systemer og verktøy. Dessuten leier de inn leverandører og  konsulenter fra ulike selskap. En uheldig konsekvens av dette er at avdelingene konkurrerer med hverandre fremfor å utkjempe en felles kamp.

Slik gjør du:  

  • Sett opp en digitalfabrikk, det vil si en effektiv måte å organisere drift og operative IT-behov
  • Sett opp et integrasjonslag som lar de ulike, tekniske løsningene snakke sammen
  • Jobb målrettet med å få avdelinger til å bestemme seg for felles løsninger

3. Gi utviklerne tilgang på brukerne

Kommunikasjonen med utviklerne er også ofte en flaskehals der en prosjekteier på kundesiden snakker med en prosjektleder hos konsulentene, og de sammen bestemmer hvilke oppgaver eller løsninger som skal utvikles. Kunden vil ofte ikke ha kommunikasjon mellom utviklerne og brukerne fordi kunden er redd for å miste kontrollen.

Mislykkede ideer er kostbart. Bestillerne i fagavdelingene har naturlig nok mindre teknisk kompetanse enn utviklerne. Derfor blir de dårlige bestillere. De er dessuten ofte prosjekteiere. Det nedprioriteres ofte å måle hvor mye en løsning brukes. Beslutninger tas i starten av et prosjekt, men tar ikke hensyn til erfaringer som man gjør i løpet av prosjektet.

Slik gjør du:

  • La utviklerne snakke med brukerne*
  • Etablere eller åpne opp eksisterende kommunikasjonskanaler i virksomheten der alle involverte deltar
  • Mål effekt av det som utvikles

* Våg å stole på utviklerne. La de snakke med brukerne, gjerne i kommunikasjonskanaler der alle er deltar. Det gir produkteier tilgang på reell kommunikasjon, bedre situasjonsforståelse og et robust beslutningsgrunnlag.