Start med å gjøre tre ting
Her er tre klassiske IT-utfordringer og et forslag til hvordan rydde opp:
Mange organisasjoner har i dag mye teknisk gjeld som de ikke håndterer. De satser heller på utvikle nye løsninger. Det fører til at produkteier og konsulentene blir stående i spagaten mellom å håndtere den økende tekniske gjelden vs å utvikle nye krav og ønsker.
Teamet ender ofte opp med å lage en midlertidig løsning. Det fikser derimot ikke det grunnleggende problemet. Tvert i mot skaper det mer spagettikode og nye feil i fremtiden. Løsningen? Ta tak i den tekniske gjelden og lag et integrasjonslag som snakker med de ulike løsningene.
Noen ganger består organisasjoner av flere avdelinger med ulike virkelighetsoppfatninger og prioriteringer. Avdelingene har kanskje ulike systemer og verktøy. Dessuten leier de inn leverandører og konsulenter fra ulike selskap. En uheldig konsekvens av dette er at avdelingene konkurrerer med hverandre fremfor å utkjempe en felles kamp.
Kommunikasjonen med utviklerne er også ofte en flaskehals der en prosjekteier på kundesiden snakker med en prosjektleder hos konsulentene, og de sammen bestemmer hvilke oppgaver eller løsninger som skal utvikles. Kunden vil ofte ikke ha kommunikasjon mellom utviklerne og brukerne fordi kunden er redd for å miste kontrollen.
Mislykkede ideer er kostbart. Bestillerne i fagavdelingene har naturlig nok mindre teknisk kompetanse enn utviklerne. Derfor blir de dårlige bestillere. De er dessuten ofte prosjekteiere. Det nedprioriteres ofte å måle hvor mye en løsning brukes. Beslutninger tas i starten av et prosjekt, men tar ikke hensyn til erfaringer som man gjør i løpet av prosjektet.
* Våg å stole på utviklerne. La de snakke med brukerne, gjerne i kommunikasjonskanaler der alle er deltar. Det gir produkteier tilgang på reell kommunikasjon, bedre situasjonsforståelse og et robust beslutningsgrunnlag.