Periode:
Desember - 2.mars 2021 Dagsavisen lansering, inkludert regionale nettstede

Dagsavisen er en norsk publikasjon i Mentor Medier konsernet. Dagsavisen er en norsk avis som utkommer i papirutgaver mandag–lørdag i Oslo. Dagsavisen ble grunnlagt i 1884 under navnet Vort Arbeide og het fra 1923 til 1997 Arbeiderbladet

Dagsavisen er en norsk publikasjon i Mentor Medier konsernet. Dagsavisen er en norsk avis som utkommer i papirutgaver mandag–lørdag i Oslo. Dagsavisen ble grunnlagt i 1884 under navnet Vort Arbeide og het fra 1923 til 1997 Arbeiderbladet. Dagsavisen utgir flere såkalt soneutgaver, som kombinerer innhold produsert sentralt i Oslo og innhold produsert av 5 lokale redaksjoner inkludert Oslo.

  • Dagsavisen Rogalands Avis  
  • Dagsavisen Moss Dagblad
  • Dagsavisen Demokraten
  • Dagsavisen Fremtiden


Utfordring

Dagsavisen ønsker å samarbeide med de andre avisene i konsernet om teknologi for redaksjon og kundehåndtering. I forbindelse med teknologioppgradering til Arc XP Publishing var måtte eksisterende publikasjoner migreres. Nye arbeidsprosesser måtte etableres både for «digitalt først» redaksjonell produksjon, annonsestyring, klargjøring for print, innlogging og betalingsløp og kundeetablering. Dagsavisen var den største avisen, med fem lokale utgaver, desidert størst trafikk både fra Facebook og google, og mest avanserte annonsebehov der søk, sosiale medier og syndikering var sentrale trafikk-kilder. Migrering og bytte av system måtte skje mens redaksjonen var i fullt arbeid med daglig avisproduksjon, både for nett og for fysisk utsendelse på papir. Dagsavisen skulle også beholde sitt daværende produksjonssystem for papir, Naviga Saxo.

Vår tilnærming

Mye læring kom ut av jobben som tidligere hadde blitt gjort for Dagen.se og Vårt Land noen måneder tidligere. Prosesser og implementasjon fra denne prosessen ble gjentatt og forbedret i prosessen med Dagsavisen, samtidig som nye utfordringer kom til. Spesielt for Dagsavisen var behovet for å ha 5 lokale utgaver, og muligheten til å distribuere innhold til disse under dagsavisen.no domenet. Vi måtte derfor designe navigasjonskomponenter og migreringsstrategier for å understøtte dette.  

Leveranse

  • Prosessledelse med jevnlige møter med prosjektteam av frontsjefer, redaktører, annonse- og markedsansvarlige fra Dagsavisen som skulle bli superbrukere på sine områder.
  • Bistand til opplæring av superbrukere i redaksjon for kvalitetssikring av oppsett og innhold, samt redaksjonelle prosesser.
  • Opprydning i innholdsstruktur, forfattere og verdifulle emner/tags, før migreringsmotoren gjorde den automatiserte migreringen.  
  • Teknisk ledelse og kvalitetssikring av migrering av innhold fra Polopoly CMS. Dagsavisen hadde også mange bildegallerier som måtte behandles spesielt.  
  • Analyse og implementering av redirigeringsregler (301/302) for å unngå døde internlenker, kampanjer og opprettholde SEO på trafikk fra google. Dette var spesielt viktig for Dagsavisen. Vi jobbet også mye med å forbedre ytelse og Core Web Vitals.  
  • Analyse og oppsett av verktøy for trafikkanalyse til Google analytics, Chartbeat, segment og piano paywall.
  • Analyse av behov og oppsett av annonsevisning fra Google Ad Manager.
  • Utbygging av sidemaler og landingsider i Arc for 5 ulike regionale nettsteder.
  • Koordinering av bistand i implementasjon av dataflyt fra Arc til printsystemet Naviga Saxo, i samarbeid med konsulenter fra Naviga og Washington Post.
  • Produksjonsoppsett av Arc.
  • Etablering av inngående feeds fra NTB.
  • Etablering av innloggingsløsning med single sign-on mellom Mediaconnect og Arc.
  • Etablering av ny kundereise med «betaling først» strategi, og med betalingsalternativer fra Vipps og Klarna.  
  • Lansering 2.mars 2021, med etterfølgende justeringer av design, SEO, kundereise og funksjonalitet.

Digitalfabrikken: Teknologi og plattformer

  • Arc Publishing
  • React
  • React-admin
  • Java
  • Spring Boot
  • Confluent Kafka
  • AWS Kubernetes
  • Jenkins X

Prosessverktøy

  • Jira
  • Confluence


Team

  • Arnstein Andreassen, tech lead, opplæring og rådgivning
  • Ane Weie Nilsen, utvikler
  • Christoffer Vig, arkitekt og devops utvikler

Arbeidet er utført i samarbeid med ansatte fra Mentor Digital og publikasjonene, samt konsulenter fra Brainify, Cefalo, Arc XP/Washington Post og Naviga