Periode:
Mars - 20.april 2021 Morgenbladet lansering

Morgenbladet er en uavhengig avis med vekt på politikk, kultur og forskning. Avisen er riksdekkende og globalt orientert, og arbeider for å øke interessen for kritikk, dialog og meningsutveksling.

Morgenbladet er en uavhengig avis med vekt på politikk, kultur og forskning. Avisen er riksdekkende og globalt orientert, og arbeider for å øke interessen for kritikk, dialog og meningsutveksling. Morgenbladet ble grunnlagt 1819 av tredjeprest og boktrykker Niels Wulfsberg. Avisen var Norges første dagsavis: «En daglig Avis af alle Slags Indhold».

 

Utfordring

Morgenbladet er nytt medlem av Mentor Medier konsernet, og ønsker å samarbeide med de andre avisene i konsernet om teknologi for redaksjon og kundehåndtering. I forbindelse med teknologioppgradering til Arc XP Publishing måtte eksisterende publikasjoner migreres. Nye arbeidsprosesser måtte etableres både for «digitalt først» redaksjonell produksjon, annonsestyring, klargjøring for print, innlogging, betalingsløp og kundeetablering. Morgenbladet kom som nyinnkjøpt publikasjon fra en helt annet produksjonsprosess enn øvrige aviser. Migrering og bytte av system måtte skje mens redaksjonen var i fullt arbeid med daglig avisproduksjon, både til nett og for fysisk utsendelse på papir. Morgenbladet skulle bytte plattform for både digitalt og papirproduksjon samtidig, blant annet på grunn av tidsfrister fra selgende part.

Vår tilnærming

Mye læring kom ut av jobben som tidligere hadde blitt gjort for Dagen, Vårt Land og Dagsavisen noen måneder tidligere. Prosesser og implementasjon fra denne prosessen ble gjentatt og forbedret i prosessen med Morgenbladet, samtidig som nye utfordringer kom til. Spesielt for Morgenbladet var behovet for migrering fra et helt annet CMS, høye designkrav, behov for digitale samlinger av artikler til utgaver.

Leveranse

  • Prosessledelse med jevnlige møter med prosjektteam av frontsjefer, redaktører, annonse- og markedsansvarlige fra Morgenbladet som skulle bli superbrukere på sine områder.
  • Bistand til opplæring av superbrukere i redaksjon for kvalitetssikring av oppsett og innhold, samt redaksjonelle prosesser.
  • Opprydning i innholdsstruktur, forfattere og verdifulle emner/tags, før migreringsmotoren gjorde den automatiserte migreringen.  
  • Teknisk ledelse og kvalitetssikring av migrering av innhold fra Drupal CMS med bistand fra tidligere leverandør, konsulentselskapet Ramsalt.
  • Design og utvikling av funksjonalitet for digital utgavemodell i Arc.
  • Analyse og implementering av redirigeringsregler (301/302) for å unngå døde internlenker, kampanjer og opprettholde SEO på trafikk fra google.
  • Analyse og oppsett av verktøy for trafikkanalyse til Google analytics, Chartbeat, segment og piano.
  • Analyse av behov og oppsett av annonsevisning fra Google Ad Manager.
  • Bistand til utbygging av sidemaler og landingsider i Arc.
  • Koordinering av bistand i implementasjon av dataflyt fra Arc til printsystemet Roxen  i samarbeid med konsulenter fra Roxen og Tikk Takk.
  • Produksjonsoppsett av Arc.
  • Etablering av innloggingsløsning med single sign-on mellom Mediaconnect og Arc.
  • Etablering av ny kundereise med «betaling først» strategi, og med betalingsalternativer Vipps og Klarna.  
  • Lansering 20.april 2021, med etterfølgende justeringer av design, SEO og funksjonalitet.

Digitalfabrikken: Teknologi og plattformer

  • Arc Publishing
  • React
  • React-admin
  • Java
  • Spring Boot
  • Confluent Kafka
  • AWS Kubernetes
  • Jenkins X

Prosessverktøy

  • Jira
  • Confluence

 
Team

  • Arnstein Andreassen, tech lead, opplæring og rådgivning
  • Ane Weie Nilsen, utvikler, prosjektledelse
  • Christoffer Vig, arkitekt og devops utvikler

Arbeidet er utført i samarbeid med ansatte fra Mentor Digital og publikasjonene, samt konsulenter fra Brainify, Cefalo, Ramsalt, Arc XP/Washington Post, Roxen og Tikk Takk.