Periode:
8.september 2020 Lansering Dagen.se

Dagen.se er Sveriges største riksdekkende kristne dagsavis, og overvåker nyheter i skjæringspunktet mellom kirke og samfunn. Dagen har hovedkontor i Stockholm. Dagen var første publikasjon i Norden som ble migrert til Arc XP.

Dagen.se er Sveriges største riksdekkende kristne dagsavis, og overvåker nyheter i skjæringspunktet mellom kirke og samfunn. Dagen har hovedkontor i Stockholm. Dagen var første publikasjon i Norden som ble migrert til Arc XP.  

Utfordring

Dagen er en svensk publikasjon i Mentor Medier konsernet, og ønsker å samarbeide med konsernets øvrige aviser om teknologi for redaksjon og kundehåndtering. I forbindelse med teknologioppgradering til Arc XP Publishing måtte eksisterende publikasjoner migreres. Nye arbeidsprosesser måtte etableres både for «digitalt først» redaksjonell produksjon, annonsestyring, klargjøring for print, innlogging, betalingsløp og kundeetablering. Dagen.se var første avis som skulle migreres til ny plattform. Migrering måtte skje mens redaksjonen var i fullt arbeid med daglig avisproduksjon, både til nett og for fysisk utsendelse på papir.  

Vår tilnærming

Før faktisk migrering måtte innholdsstruktur, forfattere og verdifulle emner/tags analyseres og struktureres, forberedes og ryddes opp i, før migreringsmotoren gjorde den automatiserte migreringen. Dagen hadde noen spesielle innholdstyper – som reportasjemaler og bibelord, som kun var relevant for denne publikasjonen. Intervjuer med redaksjonen og analyse av trafikk og søkelogger var input til en «Jobs to be done» analyse der nye konsepter for segmentering av Dagens målgrupper ble identifisert.  

Leveranse

  • Prosessledelse med jevnlige møter med prosjektteam bestående av frontsjefer, redaktører, annonse- og markedsansvarlige fra Dagen som skulle bli superbrukere på sine områder.
  • Bistand til opplæring av superbrukere i redaksjonen for kvalitetssikring av oppsett og innhold, samt redaksjonelle prosesser.
  • Migrering av forfattere, bilder og innhold ved hjelp av migreringsmotoren som ble utviklet. Denne kan migrere både i store volum og for kontinuerlig oppdatering av innhold fra eksisterende til nytt CMS. På veien fra kilde til destinasjon ble det satt opp koblinger og struktur for å bedre kvaliteten på innholdet.  
  • Teknisk ledelse og kvalitetssikring av migrering av innhold fra Polopoly CMS.
  • Analyse og implementering av redigeringsregler (301/302) for å unngå døde internlenker, kampanjer og opprettholde SEO på trafikk fra google.
  • Analyse og oppsett av verktøy for trafikkanalyse til Chartbeat, Google analytics, Segment og piano paywall.
  • Analyse av behov og oppsett av annonsevisning fra Google Ad Manager.
  • Utbygging av sidemaler og landingsider i Arc.
  • Analyse og implementasjon av dataflyt fra Arc til printsystemet Newspilot i samarbeid med konsulenter i Washington Post.
  • Produksjonsoppsett av Arc.
  • Etablering av inngående feeds fra Nyhetsbyrån TT.
  • Etablering av utgående RSS feeds til blant andre Kungliga biblioteket.
  • Etablering av ny innloggingsløsning med single sign-on mellom Mediaconnect og Arc.
  • Etablering av ny kundereise med «betaling først» strategi, og som en av de første publikasjonene med gjentagende abonnementsbetaling i Klarna.
  • Lansering 8.september 2020: med etterfølgende justeringer av design, SEO og funksjonalitet.  

  • Digitalfabrikken: Teknologi og plattformer
    Arc Publishing
  • React
  • React-admin
  • Java
  • Spring Boot
  • Confluent Kafka

Prosessverktøy

  • Jira
  • Confluence


Team

  • Arnstein Andreassen, tech lead, opplæring og rådgivning
  • Ane Weie Nilsen, utvikler
  • Christoffer Vig, arkitekt og devops utvikler

Arbeidet er utført i samarbeid med ansatte fra Mentor Digital og publikasjonene, samt konsulenter fra Brainify, Cefalo, Arc XP/Washington Post, Roxen, Tikk Takk og Naviga.