Bedre digitale produkter hos Utdanningsforbundet

Samarbeid med

CoWork har bistått Utdanningsforbundet med å forbedre kode, arkitektur, integrasjoner og funksjonalitet i komplekse systemer.

Periode:

Utdanningsforbundet organiserer over 190 000 medlemmer innen utdanning i Norge.

Utdanningsforbundet har samarbeidet godt med ulike IT-leverandører. Dette har gitt stabil drift av systemer og en fornuftig arbeidsdeling.

På et tidspunkt hadde forbundet derimot behov for et større løft for å utvikle nettsidene og underliggende tjenester, sikre god drift og velfungerende integrasjoner. Disse utgjør den digitale grunnmuren i forbundet og leverer avgjørende tjenester til brukerne.

Her kom CoWork inn i bildet.

Det vi har gjort

Sammen med kunden har vi

  • Utviklet og driftet tre store nettsteder med betydelig kompleksitet: utdanningsforbundet.no, utdanningsforskning.no og pedagogstudentene.no
  • Vi har byttet ut deler av koden samtidig som resten av systemet har kjørt som normalt
  • Vi har balansert tre store domener i nettsideporteføljen deres som alle har hver sin legacy-kode: Søk (Elastic), medlemsdata (WinOrg) og nettsider (Optimizely)

Fremgangsmåte

Vi har tatt tak i kompleksiteten i disse omfattende tjenestene. Vi har etablert transparens rundt arbeidsmåte, analyse og tiltak fra første stund. Vi har gjennom god dialog tatt ned kompleksiteten til mindre og konkrete endringsløp som har ledet frem til god løsninger.

Vårt mål har vært å sikre at vi sammen tilfører problemløsningen gjensidig utfyllende kunnskap og erfaring. Slik har vi sammnen hevet kvaliteten på det digitale produktet. Over tid har vi lykkes med å skape større grad av felles eierskap til utfordringene som oppstår underveis. Samarbeidet har beveget seg i retning av tverrfaglige team bestående av oppdragsgiver og konsulenter som står sammen om utviklingen.

Effekt

Antallet medlemmer har økt fordi: 

  • Potensielle medlemmer får bedre overskt over medlemsgodene på nettsidene
  • Innmeldingsprosessen er forbedret
  • Tempoet for feilrettinger har økt
  • Antallet bugs og midlertidige løsninger (workarounds) har blitt redusert fordi vi har fikset rotårsakene fremfor å gjøre midlertidige fikser i frontend (det brukerne møter på skjermen)

Økt handlingsrom for kunden

Vi har vært opptatt av å styrke kundens lokale teknologi-ekspertise for å øke handlingsrommet til å frigjøre seg fra leverandørene sine:

  • Utdanningsforbundet har styrket sin teknologikompetanse
  • Forbundet har mer erfaring og trygghet in-house i å lansere komplekse oppdateringer som tidligere i større grad ble utført av leverandører
  • Kunden har økt kontrollen over systemene sine og har dermed sterkere kort på hånden overfor IT-leverandører (inkludert oss)
  • Teknologi-teamet tar mer ansvar for beslutninger og veivalg

Eksempler på prosjekter

  • Flytting av alle nettstedene fra lokale servere til sky (udf.no, utdanningsforskning.no, pedagogstudentene.no)
  • Byttet bildeløsning (fra fotoware til NTB)
  • Oppgradering av Elastic-stack
  • Oppgradering av AppSearch (i Elastic) som gir redaktørene mulighet til å skru på innstillinger for søk (relevans og det som vises for brukerne på nettstedene)
  • Skru på adgangskontroll nettsider, streaming, møteinnkallinger, med mer
  • Få integrasjoner til å fungere mellom ymse tjenester

Lyst på en kaffeprat?

Vi tar gjerne en uforpliktende prat - online eller fysisk, der vi kan fortelle mer om hva vi løser for våre kunder, og problemer vi adresserer. For oss er det aller mest interessant å høre på hvilke problemer du har eller kjenner deg igjen i. Kan hende vi kan hjelpe deg? 

Send en epost til [email protected] eller ring Rune på +47 934 01 522