Utdanningsforbundet organiserer over 190 000 medlemmer innenutdanning i Norge.
En solid, men rimelig forsikringsordning, er den viktigste medlemsfordelen for å rekruttere og å beholde medlemmer for Utdanningsforbundet. Innføringen av et velfungerende forsikringssystem er derfor et virksomhetskritisk kjernesystem som berører mange aspekter: Tekniske integrasjoner skal sikres og det må tas juridiske hensyn.
Løsningen må tilpasses eksisterende arbeidsprosesser, men organisasjonen må også tilpasse seg justerte arbeidsprosesser. Det er fordi nytt system åpner nye muligheter. Ofte må det gjøres endringer for å få bitene til å passe sammen på ny.
Sammen med kunden har vi:
Vi har eksperimentert med smidig metodikk som gjør transparens, læring og endringer til daglig praksis. Dette har skapt handlingsrom for ekte tverrfaglighet med domeneeksperter og teknologer i samme team.
CoWork og Utdanningsforbundet har utviklet en integrasjonsplattform heleid av kunden selv. Denne gjør det mulig for Utdanningsforbundet å ta eierskap til egen IT-utvikling og systemarkitektur på en helt annen måte enn tidligere. Før ble brorparten av all utvikling gjort av en spesifikk produktleverandør.
Ikke minst har vi etablert fora for fagutvikling for å jobbe smart sammen med å identifisere og å løse underliggende utfordringer fremfor å behandle symptomer.
Utdanningsforbundet har snudd opp ned på forretningsmodellen sin med «grunnforsikring på trekk» til «grunnforsikring per faktura». Vi gjorde flere ting:
For oppdragsgiveren innebar endringen å bevege seg fra det trygge til det ukjente. Det var også bekymring for at endringen kunne bidra til at medlemmene ville velge bort forbundets forsikring siden kostnaden for produktet ville bli mer synlig.
Det har ikke skjedd.
Utdanningsforbundet har lykkes med å ta eierskap og kontroll over plattform, koden og leverandørene for sine forsikringstjenester. De har gått fra å være avhengig av leverandørene til å utfordre leverandørene og har sånn sett gått fra å være «leieboer» til å bli «huseier» for en viktig tjeneste.
Tidligere opererte de som en veldig enkel funksjonell bestiller uten aktivt å ta stilling til forvaltning og videreutvikling. Konsekvensen av dette ble at Utdanningsforbundet ble sittende med en stor produktmonolitt som ble veldig vanskelig og kostbar å vedlikeholde.
CoWork har bidratt sterkt til å snu på dette slik at Utdanningsforbundet har kunne realisert sitt potential som en aktiv IT-aktør.
Utdanningsforbundet har derfor forbedret forretningsmodellen sin innen forsikring gjennom å ta regi og kontroll over den tekniske plattformen sin og kunne tilby et bedre forsikringsprodukt til medlemmene sine.
Vi tar gjerne en uforpliktende prat - online eller fysisk, der vi kan fortelle mer om hva vi løser for våre kunder, og problemer vi adresserer. For oss er det aller mest interessant å høre på hvilke problemer du har eller kjenner deg igjen i. Kan hende vi kan hjelpe deg?
Send en epost til [email protected] eller ring Rune på +47 934 01 522